Blockchain-metaverse-ekosysteemit saavat vetovoimaa, kun brändit luovat digitaalisia kokemuksia

Blockchain-pohjaiset metaverse-ympäristöt antavat brändeille mahdollisuuden tarjota enemmän käyttäjäetuja, kuten lisääntynyttä vuorovaikutusta ja virtuaalisten kohteiden omistajuutta, mutta tuleeko siitä kiinni?

Miljardien dollareiden yritykset valtaavat Metaversen, kun kuluttajat ovat osoittaneet lisääntynyttä kiinnostusta virtuaalisia, interaktiivisia, kolmiulotteisia kokemuksia kohtaan, joita tapahtuu verkossa.

Vaikka "Metaverse" on vielä uusi konsepti, tutkimusyhtiö Strategy Analytics havaitsi, että maailmanlaajuisten Metaverse-markkinoiden ennustetaan saavuttavan lähes 42 miljardia dollaria vuoteen 2026 mennessä. Näin voi hyvinkin käydä, sillä kourallinen yrityksiä, mukaan lukien Nike ja Walmart, ovat aloittaneet toimintansa. kuluttajien kokemuksien tutkiminen metaverseissä ympäristöissä.

NFT-apuohjelma Metaversessa lanseeraaville brändeille

Ymmärtääksemme, kuinka ja miksi brändit hyödyntävät Metaversea, on avainasemassa tuoda esiin rooli, joka NFT:illä tai ei-korjautuvilla tokeneilla on näissä ekosysteemeissä. Vaikka vuonna 2021 tulvi NFT:itä, Metaversen nousun ennustetaan korostavan NFT:n taustalla olevan hyödyn merkitystä.

Adrian Baschuk, Ethernity Chainin – autentikoidun ja lisensoidun NFT-alustan – perustajakumppani, kertoi Cointelegraphille, että jokaisella brändillä, yrityksellä ja merkittävällä henkilöllä on lopulta metaversumi ja NFT-integraatio:

"Tämä on NFT-metaverse interaktiivisuuskerroksen "Myspace-päivät". Aivan kuten jokainen yritys ja henkilö on omaksunut jonkinlaisen sosiaalisen median, tämä koskee myös NFT:tä ja Metaversea.

Tämän vuoksi Baschuk kertoi, että Ethernity toi äskettäin IP-osoitteensa The Sandboxiin, lohkoketjupohjaiseen metaverse-ekosysteemiin. Tarkemmin sanottuna Ethernity on hankkinut halutun tontin The Sandboxista galleriaa ja täysin lisensoitua NFT-kauppaa varten. Baschuk selitti, että tämän ansiosta The Sandboxin käyttäjät voivat ostaa Ethernity NFT -puettavia ja keräilyesineitä.

Baschukin mukaan nämä puettavat NFT:t sisältävät urheilijapaidat, joita käytetään pukeutumiseen ja jotka tarjoavat erikoisvoimia The Sandbox -avatareille. "Dallas Cowboysin Zeke ja Dak aloittavat tämän, koska pelaajien puettavat pelipaidat ja olkapäät lisäävät käyttäjän avatareiden taitoja ja voimia", hän sanoi.

Vaikka tämä erityinen esimerkki saattaa vedota The Sandbox -peliyhteisöön, sen taustalla oleva konsepti on universaali Metaverseen tuleville brändeille. Esimerkiksi Baschuk selitti, että virtuaalisten ekosysteemien NFT:t antavat yrityksille mahdollisuuden ansaita rahaa lohkoketjuverkossa, mikä lisää kuluttajien ja fanien vuorovaikutusta.

Tämän näkökulmasta katsottuna kulutuselektroniikkajätti Samsung ilmoitti äskettäin, että sillä on virtuaalinen kopio New Yorkin fyysisestä myymälästään Decentralandissa, toisessa johtavassa metaversumiekosysteemissä. Kauppa, joka tunnetaan nimellä "Samsung 837X shop", on käytettävissä Decentralandissa rajoitetun ajan.

Samsung 837X -kauppa Decentralandissa. Lähde: Samsung

Samsungin tiedottaja kertoi Cointelegraphille, että Samsung 837X:n vakiinnuttaminen metaverse-brändiksi tarjoaa kuluttajille rajattoman mahdollisuuden ottaa yhteyttä Samsungiin ja sen tuotteisiin mukaansatempaavalla tavalla:

”Metaversumissamme kestävän kehityksen, räätälöinnin ja liitettävyyden brändipilarit heräävät henkiin kokemuksissa, jotka esittelevät Samsungin tuoteperheeseen upotettua huipputeknologiaa. Tästä virtuaalikeskuksesta tulee paikka, jossa yhteisömme juhlii teknologian, taiteen, kulttuurin, muodin ja musiikin lähentymistä."

Samsungin tiedottaja mainitsi lisäksi, että Decentraland antoi yritykselle alustan, joka mahdollistaa todellisen Web3:n metaverse-kokemuksen. He huomauttivat, että Samsung-yhteisö halusi metaverse-myymälän, jossa olisi interaktiivisia tehtäviä, joiden avulla osallistujat voisivat ansaita puettavia vaatteita, kuten NFT-merkkejä, tai mahdollisuuden voittaa eksklusiivisia Samsung-merkkisiä vaatteita avatareille.

Samsung 837X puettavat laitteet Decentralandissa. Lähde: Samsung

Kaiken kaikkiaan Samsung selitti, että sen 837X-myymälä toimii perustana tulevaisuudelle, joka tarjoaa vierailijoilleen merkittävää hyötyä. Yritys puolestaan tutkii tapoja, joilla 837X:llä ansaitut merkit tarjoavat pääsyn ja hyödyn tuleviin tapahtumiin ja kokemuksiin virtuaalitilassa. "Toivomme tulevaisuudessa, että jokainen maailmassamme vieraileva voi parantaa online-kokemustaan metaversumissa ja todellista kokemustaan Samsungin tuotteiden kanssa", kommentoi Samsungin tiedottaja.

Vaikka Samsung oli yksi ensimmäisistä suurista brändeistä, joka avasi virtuaalisen myymälän Decentralandissa tänä vuonna, muut organisaatiot seuraavat perässä. Viimeksi Tennis Australia, Australian Openin (AO) järjestäjä, teki yhteistyötä Decentralandin kanssa isännöidäkseen AO:ta metaversessa. Tämä virtuaaliympäristö sisältää Melbourne Parkin avainalueita, kuten Rod Laver Arenan ja Grand Slam Parkin. AO Decentraland 2022 järjestetään 17.–30. tammikuuta, ja se heijastelee tosielämän turnausaikataulua.

Avatar katsomassa tervetulopuhetta AO:ssa Decentralandissa. Lähde: Decentraland

Ridley Plummer, Tennis Australia NFT:n ja metaverse-projektin johtaja, kertoi Cointelegraphille, että oli luonnollista, että tapahtuma laajeni metaversumiin. Plummer kertoi, että näin oli myös COVID-19-pandemian aiheuttamien rajasulkemisten vuoksi, mikä on vaikeuttanut fanien osallistumista tapahtumaan henkilökohtaisesti:

”Alueella ja areenoilla voi olla vain tietty määrä ihmisiä, joten tuomme AO:n maailmalle antamalla faneille mahdollisuuden osallistua virtuaaliseen, interaktiiviseen kokemukseen Decentralandissa. Tämä parantaa fanidemme katselukokemusta kotona heidän televisiostaan tarjoamalla käyttäjille enemmän voyeuristic-näkymää Melbourne Parkin tapahtumiin."

Plummer tarkensi, että AO:n metaverse-ympäristössä on viihdekeskuksia, joissa fanit voivat katsella tennisotteluiden uusintoja sekä historiallisia kuvamateriaalia menneistä turnauksista. Hän totesi, että tapahtuman viimeisenä viikonloppuna fanit pääsevät katsomaan kulissien takana olevaa materiaalia, joka näyttää pelaajia harjoitusten aikana ja paljon muuta.

Ariel-kuva AO-areenalta Decentralandissa. Lähde: Decentraland

Plummer lisäsi, että Decentralandin käyttäjät voivat kävellä Melbourne Parkissa avatariensa kanssa kerätäkseen puettavia laitteita ja pelatakseen virtuaalisia pelejä ansaitakseen NFT-pisteitä. "Decentralandissa on tuotteita ja brändäyksiä, jotka parantavat kumppaneidemme kokemuksia myös pelaamisen ja ansaitsemisen näkökulmasta. Meillä on sarja pelillistämistä Decentralandissa."

Blockchain-pohjainen metaverse tarjoaa enemmän, mutta saako valtavirta kiinni?

Ottaen huomioon ainutlaatuiset kokemukset, joita NFT:t voivat tarjota kuluttajille ja faneille, on yhtä tärkeää korostaa lohkoketjupohjaisen metaverse-ekosysteemin tarjoamia etuja. Esimerkiksi vaikka monet tuotemerkit ovat alkaneet sitouttaa käyttäjiä toisiinsa yhdistettyjen ympäristöjen kautta, blockchain-verkot mahdollistavat digitaalisen omaisuuden omistamisen ja osoittavat samalla Web3:n todellisen voiman.

Decentralandin kumppanuuspäällikkö Adam De Cata kertoi Cointelegraphille, että ero lohkoketjupohjaisen ja ei-lohkoketjun metaversumien välillä on yhteentoimivuus:

"Kun kyse on yhteentoimivuudesta ja siitä, mitä se tarkoittaa käyttäjille blockchainissa, se voi tarjota lukemattomia apuohjelmia ja etuja. Voit ostaa digitaalisia vaatteesi, vaihtaa ja myydä niitä sekä vastaanottaa nämä varat krypton kautta (jotka voidaan tarvittaessa siirtää fiatiin). Tekijänä voit saada jälkikäteen myös puettavien vaatteiden myynnistä."

De Cata lisäsi, että avoimen lähdekoodin alustat, kuten Decentraland, antavat käyttäjille mahdollisuuden yhdistää digitaaliset lompakkonsa alustaan päästäkseen tiettyihin rakennuksiin ja kohtauksiin, jotka saattavat olla yksinoikeudella jo hallussaan olevalle tietylle NFT:lle: "Olemme vielä lapsenkengissämme, ja se on jännittävää ajatella mahdollisuuksia eteenpäin Web3:n avulla."

Yhteentoimivuuden osalta Sebastien Borget, yksi The Sandboxin perustajista, kertoi Cointelegraphille, että Metaverse mahdollistaa digitaalisen talouden, ja huomautti, että todellisen virtuaalisen ekosysteemin pitäisi mahdollistaa avatarin käyttö useilla eri alustoilla: "Metaverse tarkoittaa, että avatarisi voi toimia lukemattomissa virtuaalimaailmoissa samalla identiteetillä. Tämä on mahdollista vain blockchain-tekniikan avulla, joka antaa käyttäjien hallita identiteettiään, tietojaan ja valuuttaansa."

Borget huomautti lisäksi, että virtuaalimaailmat ovat olleet olemassa yli 20 vuotta, ja lisäsi, että monet nykyiset metaversumit ovat vain keskitettyjä alustoja:

”Keskitettyjen alustojen luomisen tai läsnäolon tuoma arvo lukittuu alustalle, ja mikä vielä pahempaa, se kaappaa enimmäkseen alustan sen sijaan, että se palaa käyttäjille. Minulle Metaversen todellinen potentiaali voi toteutua vain, jos on teknologiaa, joka tukee tätä digitaalista taloutta ja käyttäjien suvereniteettia.

Vaikka blockchain-pohjaiset metaverse-ympäristöt pystyvät tarjoamaan enemmän sekä yrityksille että niiden käyttäjille, kysymys siitä, tuleeko tämä konsepti kiinni valtavirtaan, on edelleen olemassa. De Cata huomautti olevansa optimistinen valtavirran käyttöönoton suhteen, ja huomautti, että Decentraland on nähnyt lähes yhtä paljon vierailijoita ja käyttäjiä, joilla on olemassa oleva digitaalinen lompakko, hyödyntää alustaa. Hän kertoi odottavansa innolla palautetta AO-tapahtumasta. ”Olen innokas näkemään, mitä tapahtuu AO:n aikana Decentralandissa. Markkinatutkimusta on juuri tarpeeksi selvittääkseen AO:n kaltaisten tapahtumien säilytysasteen ja käyttäjäkokemuksen sekä sen, ovatko nämä käyttäjät krypto-alkuperäisiä vai eivät.

On myös huomionarvoista huomauttaa, että Samsung jakoi yrityksen saaneen ylivoimaisen positiivisen vastaanoton Samsung 837X:n vierailijoilta. "Saamamme vastauksen perusteella olemme nähneet Samsung 837X:n osanottaneen sekä kokeneita käyttäjiä että uusia tutkijoita. Meille se on erittäin jännittävää."

Korvaavatko metaversaaliset kokemukset todellisen elämän?

Metaverse-kokemukset voivat olla seuraava iso innovaatio brändeille ja käyttäjille, mutta jotkut saattavat miettiä, korvaavatko virtuaaliympäristöt tosielämän kokemukset kokonaan. Loppujen lopuksi näin voisi hyvinkin olla lohkoketjupohjaisten metaverse-ympäristöjen kehittyneiden ominaisuuksien vuoksi.

Esimerkiksi vaikka NFT-apuohjelma on herätetty henkiin Metaversen kautta, biljoonien dollarien verkkokauppa on yleisesti häiriintynyt. Ymmärtääkseen tämän laajuuden Justin Banon, Boson Protocolin – hajautetun kaupankäyntiprotokollan – perustaja, kertoi Cointelegraphille, että brändit etsivät viime kädessä kaupankäyntimahdollisuuksia. "Metaversen koko pointti on, että se on ohjelmoitavissa ja pelattavissa, joten se tarjoaa täydet ominaisuudet uudelle kaupankäynnille."

Banon puolestaan selitti, että Boson Protocol on ostanut yhden Decentralandin suurimmista tonteista isännöimään virtuaalisia kauppoja, jotka mahdollistavat puettavien NFT-laitteiden ostamisen ja lunastamisen fyysisiin tuotteisiin joko verkossa tai myymälöissä. Esimerkiksi Boson Protocol käynnisti äskettäin virtuaalisen myymälän DressX:n kanssa, joka on digitaalisten muotivaatteiden jälleenmyyjä. Sen avulla yritys voi myydä metaversumien käyttäjille tuotteita, jotka voidaan lunastaa fyysisiin versioihin. "Saamme enemmän kysyntää Web3-ominaisuuksille, kuten "digifyysisille" tarjouksille. Vaniljaiselle verkkokaupalle ei ole enää kysyntää, hän huomautti.

Boson Protocolin DressX-myymälä Decentralandissa. Lähde: Boson Protocol

Vaikka näin voi olla, De Cata kommentoi, että Metaversessa vietetty aika riippuu yksittäisistä käyttäjistä:

”Metaverse-tapahtumat täydentävät tosielämän tapahtumia ja kokemuksia. Näemme jo molempien sekoituksen. Sosiaalinen sisältö on avainasemassa digitaalisella aikakaudella, jolla elämme. Otan tekniikan käyttöönoton käyristä – varhaiset omaksujat voivat viettää yhä enemmän aikaa Metaversessa, kun taas myöhäinen enemmistö vähemmän aikaa.

Vaikka Metaversen tulevaa vetoa on vaikea ennustaa, alan asiantuntijat ovat edelleen varmoja, että kaikki tuotemerkit ottavat lopulta käyttöön metaverse-mallin. Borget kommentoi, että hän odottaa tämän trendin kiihtyvän, koska brändit etsivät uusia tapoja olla yhteydessä käyttäjiin digitaalisesti. "Brändien on järkevää antaa enemmän arvoa takaisin käyttäjille suoraan sen sijaan, että he kuluttaisivat mainontaan", hän huomautti. Ja De Cata lisäsi, että vaikka "Metaverse" on trendissä aiheena, hän uskoo, että nämä virtuaalimaailmat ovat vain sosiaalisen median alustojen jatke:

"Metaverse antaa meille mahdollisuuden olla yhteydessä samanhenkisiin henkilöihin tavalla, jota emme tällä hetkellä saa pyyhkäisemällä ylös ja alas mobiilisovelluksessa. Kryptoyhteisölle yhteentoimivuus on avainasemassa. Näihin ympäristöihin siirtyville ei-crypto-käyttäjille on selvää, että he nauttivat niistä nyt enemmän kuin YouTubesta.

Leave a Reply

Your email address will not be published.